Koninklijke Luchtmacht (KLu)

NAVO-strijdmacht oefent ‘luchtmobiel’

Heftig klapwiekend hangen 2 Nederlandse Chinook-transporthelikopters boven het Amerikaanse militair oefenterrein Hohenfels in Duitsland. Onder de buik van elke machines bungelt een Mercedes Benz-terreinwagen met aanhanger. In een precisiemanoeuvre zetten de heli’s ze neer in een zompige akker. ‘Luchtmobiele’ operaties: ze lopen als een rode draad door de NAVO-oefening Swift Response.

Onder de buik van 2 Chinooks hangt een Mercedes Benz-terreinwagen met aanhanger. (Foto: Ministerie van Defensie)

In Swift Response proberen de deelnemende eenheden de onderlinge samenwerking naar een hoger plan te tillen, in jargon ‘interoperabiliteit’. Die moet niet alleen binnen een krijgsmacht worden geoefend, maar ook tussen de NAVO-lidstaten onderling, omdat NAVO-militairen overal ter wereld voor de meest uiteenlopende (crisis)acties kunnen worden ingezet.

14 helikopters
Voor de oefening zijn duizenden militairen uit 11 NAVO-landen uit hun kazernes gekomen. Nederland is vertegenwoordigd door 750 man van land- en luchtmacht. Vanaf de vliegbasis Gilze Rijen zijn 14 helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) overgekomen: Chinooks, Cougars en Apaches.

Een Nederlandse Apache-gevechtshelikopter houdt tijdens Swift Response vanuit de lucht de omgeving in de gaten. (Foto: Ministerie van Defensie)

Nederland traint tijdens Swift Response vooral in air assault-operaties. Daarbij pikt een transporthelikopter militairen op een bepaald punt op. Vervolgens vliegt het toestel met materiaal en al naar een plek des onheils. De heli’s worden tijdens een air assault beschermd door Apache-gevechtshelikopters die een mogelijke vijand moeten elimineren.

2 Nederlandse Chinook-transporthelikopters op het Amerikaanse militair oefenterrein Hohenfels in Duitsland. (Foto: Ministerie van Defensie)

De transporthelikopters van de luchtmacht vervoeren landmachteenheden van onder andere 11 Infanteriebataljon luchtmobiel en 17 Pantserinfanteriebataljon die trainen om een gebied te bezetten, nadat ze door de lucht zijn aangevoerd. Ook vuursteuneenheden van Charlie batterij van de afdeling artillerie van het vuursteuncommando en logistieke eenheden zoals 11 herstelcompagnie zijn bij de oefening betrokken.

Slecht weer
Onder meer door slecht weer vielen de afgelopen dagen onderdelen van Swift Response (deels) in het water. Zoals de airdrop door C-17 en C-130-transportvliegtuigen. Komend vanuit Italië zouden die materieel per parachute op Hohenfels afwerpen.

Swift Response loopt nog tot 18 oktober.

11-10-2017 | Nieuwsbericht | Defensie.nl