Defensie Materieel Organisatie (DMO)

Maritieme bril

Nieuwe radar voor Zr.Ms. Rotterdam

30 jaar doen met hetzelfde montuur. De nachtmerrie van de opticien. En evenmin goed voor de brildrager zelf. Ook marineschepen moeten periodiek hun blik aanscherpen. Zr.Ms. Rotterdam krijgt na ruim 3 decennia een nieuwe maritieme bril. Met de Naval Smarter-waarnemingsradar krijgt het amfibisch transportschip driedimensionaal zicht.

d081014rg1406

Pensioen voor een radarsysteem? Als het al bestond, dan kwam dat van de Rotterdam zeker in aanmerking. “De DA05 werkt met een magnetron”, zegt Sjoerd Gelsema, medewerker bovenwater surveillance technologie. “Dat is ondertussen antieke technologie. Weliswaar is dit redelijk robuust, maar het is ook een single point of failure. Een magnetron biedt daarnaast geen enkele flexibiliteit voor moderne radartoepassingen.”

Anders is dat bij de Naval Smarter of NS100, vertelt contractmanager Henk Lok. “De NS100 telt 6 aparte zendtegels en 10 ontvangsttegels. Elke tegel bevat 64 modules. Gaat 1 zo’n module kapot, dan merk je dat nauwelijks. Graceful degradation noemen we dat.”

Bijkomend voordeel: Defensie gaat ook minder geld uitgeven aan reservedelen en onderhoud. Het nieuwe radarsysteem komt namelijk grotendeels overeen met de SMILE-radar aan boord van de patrouilleschepen en het Joint Support Ship.

nwradar

Full HD
Bovendien ‘kijkt’ de nieuwe radar ook “aanzienlijk nauwkeuriger”, vertelt Gelsema. “De resolutie is gewoon veel beter. Zie het als het verschil tussen een goede beeldbuistelevisie en de nieuwste full HD-televisie.”

Het bereik van de radarsystemen komt goeddeels overeen. Daar zit de innovatie ook niet in, merkt Gelsema op. “Maar daarbinnen wil je zoveel mogelijk doelen kunnen zien. Snelle doelen in de lucht, maar ook langzame doelen aan de wateroppervlakte.”

Driedimensionaal
De verstelbare Doppler-radar geeft de bemanning van de Rotterdam driedimensionaal zicht op inkomende vliegtuigen, raketten, schepen of andere potentiële gevaren. Slimme jongen die straks ongezien de Rotterdam besluipt. Dat geldt zelfs voor de meest moderne dreigingen, vertelt Lok. “Met deze radar kunnen we nu goed onderscheid maken tussen grote golven, vissersschepen en piratenbootjes. Maar ook tussen vogels en onbemande vliegtuigjes.”

“In tegenstelling tot de huidige radar is de Naval Smarter volledig geïntegreerd in het combat management system”, vult Gelsema aan. “Elektronische oorlogsvoering, communicatie, wapensystemen, alles werkt met elkaar samen.” De Rotterdam ziet straks dus niet alleen beter, ze kan er ook sneller naar handelen.

Tekst Ingmar Kooman
Foto John van Helvert en Frank Trim (infographic)

Maritieme bril | 06 | Materieelgezien