Koninklijke Luchtmacht (KLu)

Eindhoven proefkonijn voor nieuw gladheidbestrijdingsysteem

Vliegbasis Eindhoven heeft sinds gisteren een nieuwe sensor in huis om de wegdekconditie van de start- en landingsbaan te meten. Dit zogenoemde MARWIS-systeem maakt het mogelijk strooimiddelen beter te doseren. Het is een proef. Als die een succes blijkt, overweegt de luchtmacht het systeem voor alle militaire vliegvelden in te zetten. MARWIS verhoogt de vliegveiligheid.

KDC-10 vrachtvliegtuig op landingsbaan met sneeuw. (Foto: Ministerie van Defensie)

De sensor is op een auto geplaatst en verzamelt realtime data als het voertuig over het landingsterrein rijdt. MARWIS doet 100 metingen per seconde en let onder meer op de frictie, grip, wegdektemperatuur, het ijspercentage en de waterlaagdikte op het wegdek.

Runway Condition Codes
“Het systeem houdt het landingsterrein zomer en winter in de gaten. Het bepaalt onder meer de start- en landingsbaan en kijkt naar de conditie van de taxibanen en platforms. We hebben vandaag een eerste run gedaan en de verzamelde gegevens zagen er goed uit”, aldus luchtverkeersleider eerste luitenant Job Kemperman. “Naar verwachting gebruiken we het systeem over 2 weken echt dagelijks. Tijdens de proef gebruiken we uiteraard ook nog de huidige methodiek.”

Het systeem is op de achterkant van een auto gemonteerd. (Foto: Ministerie van Defensie)

De luchtmacht gebruikt de gegevens uit het MARWIS-systeem voor het automatisch genereren van zogenoemde Runway Condition Codes (RCC). Die worden onder meer gebruikt bij het opstellen van de noodzakelijke rapporten die elke cockpitbemanning krijgt voor vertrek of landing. Vliegbasis Eindhoven faciliteert ook civiele medegebruiker Eindhoven Airport. “Aan de hand van de rapporten bepaalt een vlieger of zijn toestel verantwoord kan opstijgen of dalen”, verduidelijkt Kemperman.

Effectiever strooien
Naast het genereren van de TALPA en SnowTAM rapporten zijn de data te gebruiken voor het aansturen van het winteronderhoud. Verzamelde data maken het mogelijk strooimiddelen doelmatiger in te zetten en te doseren. In Duitsland gebruikt ook de luchthaven van Saarbrücken het systeem. Daar werd, door deze efficiëntieslag, de aanschaf in korte tijd terug verdiend.

12-01-2018 | Nieuwsbericht | Defensie.nl

Geef een reactie